loading...

پایان نامه های ارشد

چکیده:

در فصل اول این پروژه به آشنایی با مواد FGM پرداخته ایم سپس در فصل دوم با استفاده از روش اجزاء محدود، فرمول بندی جهت تحلیل غیرخطی هندسی تیرهای خمیده ارائه شده است. در فرمول بندی اجزاء محدود تابع شکل برای انحناء بجای تغییر مکانها معرفی شده است. المان تیر خمیده با قوسی از دایره معادل سازی شده و روابط کرنش-تغییر مکان غیرخطی در دستگاه مختصات قطبی نوشته شده است. با دردست داشتن روابط تنش-کرنش و معادلات تعادل، روابط کرنش-انحناء حاصل گردیده که با جانشینی روابط فوق در روابط کرنش-تغییر مکان معادلات دیفرانسیلی که مقادیر تغییر مکان را برحسب انحناء بیان می­دارد بدست آمده است. با در دست داشتن سه انحناء گرهی تابع شکلی از درجه دوم برای انحناء تعریف شده و با استفاده از آن مقادیر تغییر شکلها بر حسب انحناهای گرهی بیان گردیده است، به دنبال آن ماتریس انتقالی ارائه شده، که انحناء گرهی را با تغییر شکلهای گرهی مرتبط می­سازد. سپس انرژی کل المان خمیده به صورت تابعی از انحناء بیان و با کمینه سازی آن رابطه نیرو- تغییر شکل حاصل شده است. از آنجا که روش فوق قادر به منظور نمودن تغییر شکلهای بزرگ، و همچنین تاثیرات نیروهای غشائی و شعاعی در سختی عضو می­باشد، دیگر رابطه نیرو-تغییر شکل خطی نمی­باشد، بدین سبب روش تکرار نیوتن-رافسون جهت همگرایی جواب اختیار شده، و الگوریتمی بر این اساس ارائه گردیده است. با مطالعه چند مثال عددی و مقایسه نتایج بدست آمده با سایر مراجع نشان داده شده است که روش مذکور از دقت، سرعت و کارائی کافی برخوردار است.در فصل سوم تئوری کلاسیک مقاومت مصالح برای تحلیل دینامیکی تیرهای خمیده ضخیم در زمینه مواد تابعی مدرج (FGM) استنباط شده است. فرآیند استخراج شامل ساده سازی دستکاری جبری با استفاده از مفهوم تغییر مکان محور خنثی مواد است.همچنین مطالعات پارامتری بر روی فرکانس­های طبیعی برای نشان دادن تطبیق پذیری از فرمولهای اتخاذ شده با استفاده از راه حل دستی سری توانی ارائه شده است. 

مقدمه:

در سالهای اخیر با توسعه موتورهای پرقدرت صنایع هوافضا، اوربین­ها و راکتورها و دیگر ماشین ها نیاز به موادی با مقاومت حرارتی بالا و مقاومتر از لحاظ مکانیکی احساس شده است. در سالهای قبل در صنایع هوافضا از مواد سرامیکی خالص جهت پوشش و روکش قطعات با درجه کارکرد بالا استفاده می­شد. این مواد عایقهای بسیار خوبی بودند ولی مقاومت زیادی در برابر تنشهای پس­ماند نداشتند. تنشهای پسماند در این مواد مشکلات زیادی از جمله ایجاد حفره و ترک می­نمود. بعدها برای رفع این مشکل از مواد کامپوزیت لایه­ای استفاده شد. تنشهای حرارتی در این مواد نیز موجب پدیده لایه لایه شدن می­گردید. باتوجه به این مشکلات طرح ماده­ای مرکب که هم مقاومت حرارتی و مکانیکی بالا داشته و هم مشکل لایه لایه شدن نداشته باشد، ضرورت پیدا کرد. بنابر مشکلاتی که در صنایع مختلف برای مواد تحت تنشهای حرارتی بالا وجود داشت، دانشمندان علم مواد در سال 1984 در منطقه سندایی ژاپن برای اولین بار مواد FGM را به عنوان مواد با تحمل حرارتی بالا پیشنهاد نمودند.

براي دانلود متن کامل پايان نامه اينجا کليک کنيد

مدیر سایت پایان نامه بازدید : 308 جمعه 22 مرداد 1395 زمان : 13:44 نظرات (0)

چکیده

مهمترین گام در فرآیند نگهداری خطوط فشار قوی، شناخت نوع خرابی ها، وسعت و شدت آنها است.

در زمینه عیب یابی و تعمیر کابل نیز فقدان یک مرجع و استاندارد مناسب مشهود است، اگر چه دانشگاه صنعت آب و برق در جزوه ای روشهایی جهت عیب یابی کابل ها ارائه داده است اما اولاً این جزوه چندان به روز نیست و همچنین به مراکز دست اندر کار جهت استفاده و رعایت آن ابلاغ نشده است. در حال حاضز تعمیر کابلها بصورت تجربی و در پایین ترین کیفیت صورت می گیرد، با وجود پیشرفتهای عمده در خصوص ابزار و تجهیزات تعمیر کابلها هنوز از متدهای منسوخ و مردود استفاده می شود. ( به عنوان مثال با وجود آنکه در مورد نوارهای پوششی امروزه در دنیا از نوارهای SIRو دیگر مواد جدید استفاده می شود. هنوز در کشور ما از نوارهای PVC با کیفیت نامناسب استفاده می گردد.)در اغلب موارد به علت اینکه تعمیرات به نحو مناسبی صورت نمی پذیرد در این محل ها، خرابیهای مجدد، ایجاد تلفات بالا و دیگر مشکلات از این قبیل بروز می نمایند]1[.

تعیین خرابی خطوط فشارقوی برق  

امروزه محققان به دنبال یافتن روشهای جدید هستند که هم کم هزینه و هم سریع باشد. با گسترش دانش نرم افزاری و حوزه دیجیتال، استفاده از تکنیک های پردازش تصویر دیجیتال یکی از روش هایی است که می تواند مهندسان را در تعیین وسعت و شدت خرابی ها بدون نیاز به اندازه گیری میدانی یاری نماید.

در این مقاله با استفاده از یک روبات که توانایی حرکت بر روی خطوط فشار قوی دارد و به همراه جانمایی یک دوربین که کار پردازش تصویر را با استفاده از نرم افزار “MATLAB” انجام می دهد، روشی را برای تعیین خرابی خطوط فشار قوی ارایه شده است. با این روش نیاز به اندازه گیری میدانی وجود ندارد.

خطوط انتقال هوایی

خط انتقال هوایی نوعی از خط انتقال است که در آن از دکل‌ها و تیرها برای نگه داشتن کابل‌ها بالای سطح زمین استفاده می‌شود. از آنجایی که در این گونه خطوط از هوا به عنوان عایق کابل‌ها استفاده می‌شود این روش انتقال یکی از کم هزینه‌ترین و رایج‌ترین روش‌های انتقال است. دکل‌ها و تیرهایی که برای نگهداشتن کابل‌ها استفاده می‌شود می‌توانند از جنس چوب، فولاد، بتون، آلومینیوم و در برخی موارد پلاستیک مسلح باشند. به طور کلی کابل‌ها مورد استفاده در خطوط هوایی از جنس آلومینیوم هستند (که البته با نواری از فولاد در داخل مسلح شده‌اند). از کابل‌های مسی در برخی خطوط انتقال ولتاژ متوسط و ولتاژ پایین و محل اتصال به مصرف‌کننده استفاده می‌شود]2[.

براي دانلود متن کامل پايان نامه اينجا کليک کنيد

مدیر سایت پایان نامه بازدید : 213 جمعه 22 مرداد 1395 زمان : 13:39 نظرات (0)

مقدمه

تحقيقات و اختراعات و بهره گيري از انرژي هاي مختلف، از اساسي ترين و مهمترين گامهايي هستند كه انسانها در طول تاريخ در راه پيشرفت جوامع خود برداشته اند. رشد علم و صنعت و فن آوري در جهان امروز، روشهاي مختلف استفاده از انرژي را كه در دوران قبل از انقلاب صنعتي معمول بوده دگرگون كرده، و شناخت منابع انرژي هاي جديد، تحولي عظيم در توسعه صنعتي و تكامل اجتماعي بشر به وجود آورده است.

خورشيد عامل و منشأ انرژي هاي گوناگوني است كه در طبيعت موجود است از جمله: سوختهاي فسيلي كه در اعماق زمين ذخيره شده اند، انرژي آبشارها و باد، رشد گياهان كه بيشتر حيوانات و انسان براي بقاي خود از آنها استفاده مي كنند، مواد آلي كه قابل تبديل به انرژي حرارتي و مكانيكي هستند، امواج درياها، قدرت جزر و مد كه براساس جاذبه و حركت زمين بدور خورشيد و ماه حاصل مي شود، اينها همه نمادهايي از انرژي خورشيد هستند. انرژي هسته اي را مي توان يك استثناء كلي دانست، با اينكه امروزه يكي از منابع مهم توليد انرژي در جهان شناخته شده است. انرژي اتمي احتياج به فن آوري بسيار پيشرفته و پرهزينه دارد كه در موقع استفاده از آن، خطرات احتمالي و مضرات آنرا نيز بايد مدنظر داشت. با مطالعه در تاريخ انسانها، مشاهده مي شود كه انرژي قابل استفاده براي انسان نخستين، تنها قدرت بدني او بود. مدتها گذشت تا توانست با رام كردن حيوانات و به خدمت گرفتن ساير انسانها و همچنين سوزاندن درختان، احتياجات خود را برطرف كند. بالاخره انسان با دستيابي به منابع سوختهاي فسيلي مثل ذغال سنگ و نفت و گاز قدرت مادي خويش را به طرز بيسابقه اي افزايش داد.

استفاده از قدرت باد در آسيابها و توربين ها، و كشتيراني و بكارگيري انرژي آب در چرخها و توربينهاي آبي، پس از گسترش معمولمات علمي و فن آوري بشر امكان پذير شد.

دستيابي به قوانين فيزيكي و اصول علمي انرژي هاي مختلف و نحوه استفاده هاي گوناگون از آنها، زندگي بشر را راحت تر و طرز فكر او را متوجه ماديات ساخت.

وابستگي شديد جوامع صنعتي به منابع انرژي بخصوص سوختهاي نفتي و بكارگيري و مصرف بي رويه آنها، منابع عظيمي را كه طي قرون متمادي در لايه هاي زيرين زمين تشكيل شده است تخليه مي نمايد. با توجه به اينكه منابع انرژي زيرزميني با سرعت فوق العاده اي مصرف مي شوند و در آينده اي نه چندان دور چيزي از آنها باقي نخواهد ماند، نسل فعلي وظيفه دارد به آندسته از منابع انرژي كه داراي عمر و توان زيادي هستند روي آورده و دانش خود را براي بهره برداري از آنها گسترش دهد.

براي دانلود متن کامل پايان نامه اينجا کليک کنيد

مدیر سایت پایان نامه بازدید : 270 جمعه 22 مرداد 1395 زمان : 13:37 نظرات (0)

چکیده

در این پایان نامه سعی شده تا شیوه ای جدید را در طراحی معرفی نماید که آن طراحی به صورت مادولار یا پی در پی می باشد این شیوه در تمامی نرم افزار های طراحی کاربرد دارد.

این راهکار به غیر از طراحی پی در پی امکان پیاده سازی طرحا را با دادن مقدار هایی به نرم افزار را داراست. بدون اینکه ما فرآیند طراحی را دو باره از صفر شروع کنیم تمامی طرح های قبلی به طور کامل بادادن داده های جدید تغییر می کند. بدین گونه که یکی از طرحا را کشیده و ذخیره می نماییم بعد با مقید نمودن تمامی ابعاد و همچنین با فرموله کردن ابعاد می توان با دادن داده دهی دیگری تمامی طرح را تغییر داد.

در ادامه با معرفی و نقش جرثقیل های دروازه ای و همچنین محاسبات پل ها و تیر های آنها و همچنین طراحی پل ها و ریل های جرثقیل های سقفی دروازه ای به صورت مادولار با نرم افزار  و مقدار دهی در  با جزئیات این شیوه ی جدید بیشتر آشنا می شوید.

مقدمه

ساخت جرثقیل در صنایع، یکی از مهمترین موضوعات برای افزایش محصول، کاهش هزینه تولید و بالا بردن راندمان و بهره وری، بهبود و توسعه روش های جابجایی و انتقال مواد در کارگاه ها و کارخانه ها می باشد.

در میان سیستمهای جابجایی و انتقال مواد، جرثقیل ها نقشی اساسی و استراتژیک را بازی می کنند. انتخاب یک جرثقیل متناسب با شرایط کاری، علاوه بر اینکه باعث تسریع امور، افزایش بهره وری و صرفه جویی در هزینه ها می شود می تواند ایمنی در کارگاه را نیز تامین کند. از سوی دیگر، خرید جرثقیلی که کارایی آن بیش از نیاز کارگاه صنعتی باشد موجب اتلاف سرمایه خواهد بود. همین امر به روشنی بیان می دارد مشاوره، طراحی و ساخت جرثقیل متناسب با کار از چه اهمیتی برخوردار است. هنگام طراحی جرثقیل، نکات زیر باید مدنظر قرار گیرند: 1- نوع جرثقیل و طرز عملکرد آن (جرثقیل سقفی، دروازه ای، بازویی و …) 2- تعداد و دفعات بارگیری 3- حداکثر وزن جابجا شده 4- شرایط کاری و پیش بینی مدت زمان عمر جرثقیل 5- حالت های اعمال بار، ابعاد کالای قابل جابجایی 6-شرایط محیطی و شرایط ویژه (دهانه جرثقیل، ارتفاع بالابری، طول مسیر و …)

در این پایان نامه به انواع جرثقیل های سقفی دروازه ای می پردازیم این جرثقیل ها در داخل سالن و زیر سقف کارگاه های صنعتی نصب شده است و در طول وعرض و ارتفاع سالن، جابجایی بار را انجام می دهد. این جرثقیل ها در انواع تک پل (با دهانه و ظرفیت محدود) و دوپل (با دهانه کمتر از 50 متر و ظرفیت نامحدود) ساخته می شود. حرکت این جرثقیل ها در طول کارگاه توسط جعبه چرخ هابر روی تیرهای دو طرف سالن انجام می پذیرد. نوع سقفی آویز این جرثقیل هامعمولا به صورت تک پل ساخته شده و حرکت طولی جرثقیل توسط جعبه چرخ های آویزبه تیرهای زیر سقف دو طرف کارگاه انجام می پذیرد.

براي دانلود متن کامل پايان نامه اينجا کليک کنيد

مدیر سایت پایان نامه بازدید : 244 جمعه 22 مرداد 1395 زمان : 13:36 نظرات (0)

چکیده :

درا ین پایان نامه علاوه بر معرفی (CAD/CAM) به بررسی نرم افزارهای مورد استفاده در این سیستم و قابلیت ها و توانائیهای هر کدام اشاره شده است .  در انتها با طراحی یک مدل به عنوان مثال ، به وسیله نرم افزار cation که از قدرتمندترین نرم افزارهایی است که در CAD/CAM استفاده می شود پرداخته می شود .

در انتها به ارسال مدل با فرمت dgk از cation به نرم افزار power mill و ایجاد NC.code برای ماشینکاری مدل مورد نظر به صورت قدم به قدم پرداخته می شود . در ایجاد NC.code  مراحل آماده سازی مدل ، تعریف بلوک ، تعریف ابزار ، تعیین سرعت مرکز ارتفاعی ، تعیین نقطه مبنای ابزار و تعیین سرعت پیشروی و تعاریف استراتژی های مختلف ، خشن کاری ، پرداخت کاری و تنظیمات سوراخکاری و ایجاد خروجی CNC برای کاربرد بر روی کنترولر Sie m850 انجام شده است .

مقدمه:

بشر از دیرباز همواره به دنبال بهبود شاخص های کیفی زندگی و آسان سازی تلاش های اجتماعی خود بوده است. در پی وقوع انقلاب صنعتی در جهان، ماشین به خدمت انسان درآمد و بسیاری از بارهای فیزیکی را از دوش وی برداشت و تولید دستی و سنتی به تولید مکانیزه تبدیل شد. با پیدایش فناوری کامپیوتر و توسعه سریع آن در چند دهه گذشته، امروزه بسیاری از کارهای فکری نیز از دوش انسان برداشته شده است. به عبارتی کامپیوتر در خدمت مغز انسان درآمده است. به طوری که امروزه از این رویداد به عنوان انقلاب صنعتی دوم یاد می شود. زیرا افزایش بهره وری، انعطاف پذیری و نیز آسان سازی زندگی و فعالیت های انسان را سبب شده است.

فناوری طراحی و ساخت به کمک کامپیوتر یکی از جدیدترین دستاوردهای بشری و به عبارتی لبه تیز تکنولوژی در حوزه فعالیت های مهندسی طراحی و ساخت و تولید است. که هدف نهایی از آن افزایش بهره وری انعطاف پذیری و آسان سازی فعالیت های مهندسی است. به کارگیری این فناوری به عنوان یک ابزار قدرتمند برای هر شاخه ای از صنعت امروزی از صنایع سنگین، هوافضا، خودروسازی و قالب سازی گرفته تا میکروماشین ها و نانوتکنولوژی بسیار بااهمیت و ضروری شده است. این حقیر نیز به نوبه خود سعی برآن داشته ام در این پایان نامه با معرفی CAD CAM و نرم افزارهای کاربردی در این سیستم بپردازم و در انتها با طراحی یک مدل به وسیله نرم افزار Catia و ارسال مدل به نرم افزار Power mill و تولید Nc.code به تحلیل دو تا از قدرتمندترین نرم افزارهای کاربردی در سیستم CAD CAM پرداخته می شود.

 

براي دانلود متن کامل پايان نامه اينجا کليک کنيد

مدیر سایت پایان نامه بازدید : 183 جمعه 22 مرداد 1395 زمان : 13:34 نظرات (0)

چكيده

خواص جرمي اينرسي اجسام صلب شامل : وزن ، مركز جرم ، ممان اينرسي و حاصلضرب اينرسي مي‌باشد.

بكارگيري صحيح مقادير اين خواص نقش عمده‌اي را در تخمين پايداري و كنترل عملكرد سيستم‌هاي ديناميكي و بالاخص مانورپذيري پرتابه‌هاي هدايت‌پذير ايفا مي‌كند. اندازه‌گيري اين خواص به منظور حصول اطمينان از مقادير واقعي آنها از اهميت وي‍‍‍‍ژه‌اي برخوردار است و اين اهميت با ميزان پيچيدگي ديناميك سيستم و دقت عملكرد آن رابطه مستقيم دارد. به رغم توسعه روشهاي محاسباتي و نرم‌افزاري ، كه به نوبه خود كمك شاياني به تخمين اين خواص در فرآيند طراحي مي‌نمايد، اهميت اندازه‌گيري اين خواص به ويژه در اندازه‌گيري ممان اينرسي و حاصلضرب اينرسي به منظور شناسايي سيستم و يا حصول اطمينان از عملكرد مطلوب آن، افزايش يافته است.

در اين مقاله سعي بر آن است تا ضمن تبيين مباني علمي و معرفي روشهاي رايج در اندازه‌گيري مقادير پارامترهاي خواص جرمي اجسام صلب متقارن محوري ، به تشريح مزايا و معايب هر يك پرداخته شود و متغيرهاي مؤثر در هر شيوه به همراه ميزان تأثيرگذاري آنها توصيف گردد.

اميد است تا با بهره‌گيري از نتايج اين تحقيق بتوان مناسب‌ترين و دقيق‌ترين شيوه را براي اندازه‌گيري خواص جرمي هر جسم بر اساس شرايط موجود و محدوديتهاي ابعادي و هندسي آن انتخاب نمود.

مقدمه

خواص جرمي- اينرسي ، از مهمترين پارامترها در تحليل حركت ديناميكي اجسام متحرك بويژه اجسام پرنده بحساب مي‌آيد؛ بطوريكه آگاهي از مقادير دقيق اين خواص (جرم ، مركز جرم ، ممان اينرسي و ممان اينرسي ضربي) جهت انجام تحليلهاي ديناميك پروازي و همچنين شبيه‌سازي حركت جسم پرنده الزامي مي‌باشد.

بطور مثال يكي از مهمترين شرايط و نيازهاي اصلي در طراحي اجسام پرندة بازگشت‌پذير به جو ، تأمين پايداري استاتيكي آنها در فاز ورود به جو مي‌باشد ؛ پايداري استاتيكي از رابطة   محاسبه مي‌شود و در آن :

= فاصله مركز فشار جسم پرنده از نوك آن

= فاصله مركز جرم جسم پرنده از نوك آن

= طول كل جسم پرنده

كه البته مقدار منفي اين رابطه ، مبيّن ناپايداري استاتيكي خواهد بود.

زمانيكه جسم پرنده وارد اتمسفر مي‌شود، نيروهاي آيروديناميكي (نيروي پسا، نيروي برآ و نيروي عرضي) به سرعت زياد مي‌شوند؛ از طرفي حركات چرخشي جسم پرنده نسبت به جهت سرعت آن ، به نواسانات ميرا تبديل مي‌شود؛ كه در اين وضعيت فرابارهاي بزرگي به جسم وارد مي‌آيد (فرابارهاي عرضي زياد). در اثر اين نواسانات ، جريانهاي حرارتي متغير، بر سطح خارجي جسم پرنده وارد مي‌آيد؛ مقدار اين جريا‌ن‌هاي حرارتي ممكن است خيلي بيشتر از جريان‌هاي حرارتي در حركت پايدار جسم باشد.

براي دانلود متن کامل پايان نامه اينجا کليک کنيد

مدیر سایت پایان نامه بازدید : 390 جمعه 22 مرداد 1395 زمان : 13:32 نظرات (0)

تکه هایی از متن به عنوان نمونه :

***ممکن است هنگام انتقال از فایل اصلی به داخل سایت بعضی متون به هم بریزد

یا بعضی نمادها و اشکال درج نشود ولی در فایل دانلودی همه چیز مرتب و کامل و با فرمت ورد موجود است***

چکیده

در این پروژه یک دستگاه ارهّ برش که برش آن توسط تیغچه برش است طراحی شده، از جمله نکات مهمی که دراین دستگاه مد نظر گرفته شده شامل موارد ذیل است:

– این دستگاه بدون سه نظام (اسپیندل) باید کار کند.

– دراین دستگاه ابزار ثابت وقطعه کار در حال دوران است.

– قابلیت برش لوله ها با سایز mm800 تا mm2000

– سنتر بودن نوک تیغچه برش وقطعه کار که اگر تیغچه برش بالاتر یا پایینتر از سنتر باشد مشکلاتی را بوجود خواهدآورد.

– این دستگاه در مقایسه بادستگاه برش که با ارهّ برش (صفحه برش) کار می کند دارای مزیتهایی از جمله آلودگیهای زیست محیطی می باشد.

کلمات کلیدی: دستگاه راهّ برش- هیدرولیک – نیوماتیک- تیغچه برش- ریل- لوله- استنر دوران.

مقدمه

با توجه به نیاز یکی از شرکتهای ریخته گری ایران (شرکت لوله وماشین سازی ایران) که حدود 55 سال در امر تولید لوله های چدنی نشکن، دیگهای شوفاژ، شیرهای پروانه ای ویکج های  دیواری وتولید غلتکهایی که در صنعت فولاد کاربرد دارند، فعالیت دارد.

شرکت مذکور که خط تولید لوله های سایز بزرگ از قطر mm1000 تا mm2000 را چیزی است که آغاز کرده و جهت برش این لوله ها نیاز به یک دستگاه برش داشت، البته ناگفته نماند که در حال حاضر این شرکت از دستگاههای ارهّ برش که توسط صفحات برش عملیات برشکاری راانجام می دهند موجود است.

اما این دستگاهها دارای مشکلاتی هستند که از جمله مشکلات این دستگاه:

1-آلودگی زیست محیطی

2- مصرف بالای صفحات برش

3- بالا بودن مدت زمان برشکاری

4- بازیافت براده های ناشی از برشکاری

از آنجایی که در سالهای اخیر توجه زیادی به محیط زیست شده است و دستگاههای برش که با صفحة برش عملیات برشکاری را انجام می دهند باعث پراکنده شدن ذرات این فلز به فضا شده که این موضوع صدمات جبران ناپذیری را به اپراتورهای این دستگاه خواهد زد.

براي دانلود متن کامل پايان نامه اينجا کليک کنيد

مدیر سایت پایان نامه بازدید : 218 جمعه 22 مرداد 1395 زمان : 13:30 نظرات (0)

چکیده

دنیای امروز، دنیای پیشرفت، سرعت، تکنولوژی و سیستم می­باشد. صنعت حاضر برای بقا و ماندگاری در بین رقبا نه نتها باید از تکنولوژی و فناوری بالایی برخوردار باشد، بلکه باید از مدیریت سیستمی و کنترل­های نوین و خودکار برای کاهش خطا، افزایش سرعت عکس العمل و تطابق با تغییرات سریع محیطی حاضر کمک بگیرد. مفاهیمی از قبیل هوش مصنوعی، طراحی به کمک کامپیوتر، دیدگاه سیستمی به محیط اطراف و کل مجموعه­ها، سیستم خبره و …  از جمله مواردی هستند که ما را در دستیابی به اين اهداف یاری می­رسانند.

این پروژه ابتدا به معرفی هوش مصنوعی و زیر مجموعه­های آن از جمله سیستم خبره، اجزا و کاربردهای آن می­پردازد. سپس کاربردهای سیستم خبره را در صنعت بیان می­کند. سپس به طراحی سیستم خبره به عنوان یک پروژه طراحی و ساخت می­نگرد و با دیدی تحلیل­گر به تقسیم مراحل مختلف  اجرا و اجزای پروژه ساخت سیستم خبره می­پردازد و مدلی ارایه می­دهد.

در مرحله بعدی سیستم تعمیرات نگهداری ماشین فرز عمودی را تشریح می­کند، و با نگرشی سیستماتیک به طبقه بندی روش تعمیرات و رفع عیوب دستگاه می ­پردازد، سپس در بخش بعدی شرح کامل مراحل کار، قوانین و فلوچارت سیستم ارایه می­شود، که در خاتمه  به  سیستم خبره عیب یابی و تعمیرات نگهداری در قالب صفحات وب، و در نرم افزار VPX منتهی می­گردد. 

مقدمه‏ای بر سیستم خبره

در اين فصل ابتدا به طور مختصر هوش مصنوعي و تاريخچه آن بيان مي‏شود و در ادامه به معرفي سيستم خبره به عنوان شاخه‏اي از سيستم خبره و نحوه طراحي و انواع مختلف آن مي‏پردازيم.

1 -1  نگرشي بر هوش مصنوعي

 نوع بشر نام علمي مرد خردمند[1] را به خودش نسبت داده است. زيرا قابليت‌هاي ذهني و حسي ما براي زندگي روزمره، بسيار مفيد هستند. حوزه هوش مصنوعي[2] سعي دارد تا موجوديت‌هاي هوشمند را درک کند و قادر به ساخت آنها گردد. هوش مصنوعی[3]  محصولات مهم و مؤثر زيادي حتي در مراحل اوليه توسعه‌اش، توليد کرده‌است. اگرچه هيچ ‌کس نمي‌تواند آينده را به ‌طور مشخص پيش‌بيني کند، اما آشکار است که کامپيوترهايي با سطح هوشمندي در رديف انسان (و حتي بهتر از آن) تأثير بسزايي بر روي زندگي روزمره ما و همچنين بر روي تمدن آينده خواهد گذاشت.

هوش مصنوعي يا به اختصار AI روشي است جهت هوشمند ساختن کامپيوتر. اين منظور زماني برآورده مي‌شود که قادر باشيم چگونگي تفکر انسان در زمان تصميم‌گيري يا حل مساله را بررسي کرده و آن را پس از تقسيم‌بندي به مراحل پايه‌اي در قالب يک برنامه کامپيوتري ارايه کنيم. هوش مصنوعي وسيله‌اي است ساده و سازمان‌يافته براي طراحي برنامه‌هاي تصميم‌گيري پيچيده.

يک برنامه کامپيوتري استاندارد مي‌تواند تنها پاسخگوي مسائل خاصي باشد که براي آنها برنامه‌ريزي شده‌است. اگر يک برنامه استاندارد نياز به تصحيح يا بازنگري جهت افزايش اطلاعات جديد داشته باشد، تمامي برنامه بايد جستجو شود تا محل مناسب جهت افزودن اطلاعات يا انجام تغييرات پيدا گردد. اين نه تنها اتلاف وقت است بلکه ساير بخش‌هاي برنامه نيز ممکن است تحت تاثير قرار گرفته و اشتباهاتي در آنها رخ دهد. در مقابل هوش مصنوعي همان‌طور که از اسمش پيداست، در واقع کامپيوتر را قادر به تفکر مي‌سازد. با ساده کردن برنامه‌هايي که کنار هم گذاشته مي‌شوند، هوش مصنوعي پايه آموختن انسان را تقليد کرده و به جذب اطلاعات جديد جهت به‌کارگيري در مراحل بعدي مي‌پردازد. فکر انسان مي‌تواند اطلاعات جديد را بدون تغيير در روند کار مغز و بدون ايجاد اختلال در اطلاعات ذخيره شده قبلي جذب نمايد. يک برنامه هوش مصنوعي نيز مشابه اين کار مي‌کند.

براي دانلود متن کامل پايان نامه اينجا کليک کنيد

مدیر سایت پایان نامه بازدید : 199 جمعه 22 مرداد 1395 زمان : 13:28 نظرات (0)

چکیده     

      هدف اصلی این پایان نامه بررسی و مطالعه بر روی آخرین پیشرفت های بشر در زمینه ساخت سریع می باشد .آنچه امروز در محصولات جهان پيشرفته صنعتي بيش از پيش خودنمايي مي كند تنوع،سرعت تغيير شكل و نحوه عملكرد آن ها است. بي شك ارزش و اهميت طرح هاي تحقيقاتي هنگامي بروز مي كند كه بتواند نتيجه نوآوري و خلاقيت را با حداقل هزينه و در كوتاهترين زمان ممكن نشان دهد تا در صورت نياز بتوان آن را اصلاح نمود و محصولي بدست آورد كه ضمن برآورده كردن نيازهاي بازار بتواند با ساير رقبا نيز رقابت كند.در فصل اول این تحقیق به آشنایی با فناوری نمونه سازی سریع واساس کار پرداخته شده است.در فصل دوم انواع روش های مدل سازی خطی، سطحی وحجمی پرداخته شده است. فصل سوم آشنایی با فرایند فتوپلیمرازاسیون می باشد.در فصل چهارم روش های اصلی و اساسی نمونه سازی سریع بیان شده است.درفصل پنجم طبقه بندی نمونه سازی سریع انجام گرفته است.در فصل ششم به توضیح مراحل فرایند پرداخته شده است.

     در فصل هفتم فرایند طراحی مورد بررسی قرار گرفته است.در فصل هشتم به بررسی کاربرد لیزر دراین فرایند پرداخته شده است . در فصل نهم نیز به بررسی یک قطعه کاربردی و نتیجه گیری این تحقیق اختصاص   یافته است.

پیش گفتار

      اولین نشانه های نمونه سازی سریع را می توان حداقل در دو زمینه تخصصی ساخت نقشه های برجسته از عوارض جغرافیایي[1]و مجسمه سازی با استفاده از عکس های تهیه شده[2]  مشاهده نمود . نمونه سازي سريع فرايندي است كه در آن يك مدل فيزيكي به صورت مستقيم از يك مدل كامپيوتری تهيه مي شود كه اولين نمونه يك محصول در ابعاد حقيقي مي باشد و اغلب از جنس پلاستيك يا فلز مي باشد.

       طراحي و ساخت نمونه با استفاده از روش هاي سنتی ، ممكن است به دليل زمان بر بودن اين فرايندها ماه ها به طول انجامد. اما با كمك نمونه سازي سريع اين زمان به حتي كمتر از يك روز نيز قابل كاهش است. آن چه امروز در محصولات جهان پيشرفته صنعتي بيش از پيش خودنمايي مي كند تنوع ، سرعت تغيير شكل و نحوه عملكرد آن ها است . بي شك ارزش و اهميت طرح هاي تحقيقاتي هنگامي بروز مي كند كه بتواند نتيجه نوآوري و خلاقيت را با حداقل هزينه و در كوتاهترين زمان ممكن نشان دهد تا در صورت نياز بتوان آنرا اصلاح نمود و محصولي بدست آورد كه ضمن برآورده كردن نيازهاي بازار ، بتواند با محصولات مشابه نيز رقابت كند .

براي دانلود متن کامل پايان نامه اينجا کليک کنيد

مدیر سایت پایان نامه بازدید : 342 جمعه 22 مرداد 1395 زمان : 13:27 نظرات (0)

تعداد صفحات : 97

اطلاعات کاربری
  • فراموشی رمز عبور؟
  • آمار سایت
  • کل مطالب : 968
  • کل نظرات : 0
  • افراد آنلاین : 1
  • تعداد اعضا : 0
  • آی پی امروز : 35
  • آی پی دیروز : 63
  • بازدید امروز : 43
  • باردید دیروز : 91
  • گوگل امروز : 0
  • گوگل دیروز : 0
  • بازدید هفته : 43
  • بازدید ماه : 1,554
  • بازدید سال : 12,933
  • بازدید کلی : 262,573